Ahad, 6 Mac 2011

KENAPA.....????!!!!!

Assalamualaikum......

Di petang yang indah dan sejuk ini ( bumi sintok di basahi hujan yer..hehehe yay!).. Tiba2 aku di kejutkan dengan satu sms yang berbunyi
"Bila dh keluar jadi cegu nanti, mesti kahwin pun dgn cegu kan"
Aku tau ayat ni berupa sindiran... Kalaulah betul apa yang org tu ckp..maknanya aku dh x banyak pilihan la...( OH NO!!!!!)... Pastu aku terfikir balik... kenapalah org slalu fikir mcm ni??? Apa yang dorg fikir???
1. GURU MESTI KAHWIN DGN GURU
Mestikah aku kahwin dgn guru kalau aku ni guru??? Aku x blh pilih org lain ka?? Kenapa org slalu bg aku pilihan yang terhad?? Kalau la kan...KALAU dlm sekolah tu semua guru lelaki muda sudah kahwin dan yang tinggal cuma seorang guru lelaki separuh abad yang menunggu waktu utk pencen...ndak kan la aku mau kawin dgn dia (TIDAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) bagus aku lari terjun bangunan...
Isu ni bkn setakat berlaku pada guru ja tau... org yang bekerja di lapangan lain pun kena gk tempias ni.... contohnya:

DOKTOR KAWIN DGN DOKTOR @ NURSE/ GURU/ ENGINEER/PEGUAM

ENGINEER KAHWIN DGN GURU/ DOKTOR/ PEGUAM
DAN


PEGUAM KAHWIN DGN DOKTOR/ GURU/ ENGINEER...
PERCAYALAH...!!!(nyanyi mcm Dato' Siti)
kalaulah fenomena ni betul2 berlaku...Nah percayalah kau sama aku...
Lelaki2 atau wanita2 yang menjadi pekerja sokongan lain seperti tukang kebun, tukang sapu dan lain2 tidak akan berkahwin ataupun tidak akan berpeluang untuk meningkatkan taraf hidup mereka...
DAN
Golongan yang memegang status sebagai salah satu pekerja dalam sektor popular ni akan berpeluang untuk berkahwin sampai 4 setiap sorg( bg yang lelaki...suka la kau tu kan..!!)
Jadi...cuba kita fikir balik, apa salah kalau Guru kahwin dgn bukan guru...contohnya pekerja kilang atau tukang kebun... salahkah?? Sekurang2nya kita boleh membantu meningkatkan taraf hidup mereka....
Nanti tak la jadi fenomena di mana
" YANG KAYA TERUS KAYA DAN YANG MISKIN TERUS MISKIN"
aku menaip ja..(yg ni mmg aku taip ikut sedap jari aku) tp apa yang aku taip ni bukan sekadar cerita kosong tau...ada isu yang aku mau kamu semua fikir....
Buat yang tidak bersetuju tu...di alu2kan untuk meluahkan pendapat ok...




4 what others might think:

Tanpa Nama berkata...

hmm.. aku bakal cikgu jugak.. dan aku rase nak bg pndapat ckit. Okeyh, x smstinyer cikgu wajib kawin dgn cikgu. Bnyak sgt faktor. Kbanyakan cikgu yg pnah mngajar aku dulu kawen dgn macam2 org. Ade yg kawen dgn engineer, hakim, polis dll. Tapi, apa-apa pun sumenyer berbalik pada jodoh dr Allah. Percayelah pada takdir Allah.

NaZwA JaAfAr... berkata...

yg tu mmg aku setuju...sbb tu la aku bangkang bila org ckp cegu kena berkahwin dgn cegu...

White Hooder berkata...

Kursus kami ni pulak lain. Peguam banyak yang berharap takkan kahwin dengan peguam lain. takut "clash of interest" nanti...

Hey, blogwalking here. ^_^

NaZwA JaAfAr... berkata...

hehe ye ke???....tbalik lak kan